sK1303 data exportului: 25 Sep 2023
Arii functionale
Marketing Marketing si Comunicare
Industrii
Oricare
Numar de inregistrare KPI
sK1303
Sub-categorii
Marketing
Sub-categorii
Etichete
satisfactie
Nume indicator
Descriere
Definitie
Masoara diferenta dintre promotorii si detractorii produsului sau ai companiei, dintre toti clientii care exprima o opinie in acest sens. Note: Net Promoter, Net Promoter Score si NPS sunt marci inregistrate ale Fred Reichheld, Bain & Company si Satmetrix.
Variatii
% Net promoter score
% NPS
Indicatori inruditi
% Satisfactia clientilor privind produsele si serviciile noi
% Satisfactia pacientilor
Modalitate de calcul
Indicatori secundari utilizati pentru calcul
A = # Promotori
B = # Detractori
C = # Clienti care exprima o opinie
Formula de calcul (A/C)*100-(B/C)*100
Tendinta este buna cand e Crescatoare
Focus
Scop
Indica satisfactia si disponibilitatea clientilor de a recomanda produsul.
Perspectiva BSC
Clienti
Obiective masurate
Profilul datelor
Perioada de raportare
La momentul actual
Frecventa standard de raportare Trimestriala
Metoda de colectare a datelor
Limitari
Fiind bazat pe studii efectuate in randul clientilor, rezultatele pot fi alterate fie de subiectivitatea acestora, fie de unele stimulente acordate de catre companii pentru a impulsiona obtinerea unor raspunsuri.
Tinte
Exemplu de tinta
Note
Benchmarking-ul este promovat de Satmetrix, co-dezvoltator al acestui KPI, iar cifrele legate de benchmarking sunt disponibile in comunitatea online: http://www.netpromoter.com/netpromoter_community/community/npsbenchmarks?view=tags&tags=benchmark.
Exista opinii care nu sunt de acord cu adecvarea benchmarking-ului, companiile folosind scale diferite (standardul este 11, dar unele pot folosi 10, 5 si asa mai departe). De asemenea, anumite companii ar putea recurge la stimulente pentru a creste rata raspunsurilor.
Analiza si resurse
Note finale
Desi acest indicator este considerat foarte simplu si usor de calculat, relevanta sa pentru luarea deciziilor este destul de limitata, deoarece procentajul net de promotori releva doar diferenta neta dintre promotori si detractori. Nu releva influenta acestora asupra companiei, asupra imaginii produsului, sau asupra succesului acestuia, deoarece chiar daca detractorii pot fi putini (inregistrandu-se astfel un scor net pozitiv pentru promotori), activitatea lor poate fi mai intensa, efectul activitatii lor, fiind asadar unul net negativ pentru companie.
Alte resurse
http://www.theultimatequestion.com/theultimatequestion/measuring_netpromoter.asp?groupcode=2
Referinte
1. Businessweek.com (2006), "Would You Recommend Us?
That simple query to customers is shaking up planning and executive pay", available at: http://www.businessweek.com/magazine/content/06_05/b3969090.htm
2. Joshi, P. & Chaudhari, T., "Net Promoter Score® Lean Six Sigma way-An Impetus for Growth at General Electric", available at:
http://sixsigma.scmhrd.edu/articles/NPS%20Paper2007.pdf
3. Satmetrix (2004), "The Power Behind a Single Number
Growing Your Business with Net Promoter®", Satmetrix Systems®, Inc. available at:
http://www.csb.uncw.edu/people/howe/Classes/MBA541/CLASS%20OF%202009/NetPromoterWPfinal.pdf