14. Vizualizarea indicatorilor si integrarea tehnologiei

 

Premisa de la care se porneste in vizualizarea datelor este faptul ca a te uita doar la numere nu este cea mai buna metoda de a intelege datele. Vizualizarea datelor este procesul in care datele numerice se transforma intr-o descriere grafica a acestora, scopul fiind de a sustine deciziile ce vor fi luate prin folosirea corecta a unei informatii reprezentata grafic. Cand informatia este prezentata intr-un format vizual, utilizatorii pot percepe mai rapid anumite tipare sau caracteristici care probabil nu ar fi fost anticipate sau descoperite daca datele ar fi fost prezentate diferit, permitand utilizatorilor sa extraga concluzii valoroase mai intuitiv, holistic si rapid.

Pentru vizualizarea Indicatorilor Cheie de Performanta si reprezentarile grafice adoptate de sectorul public sau de cel privat sunt utilizate urmatoarele instrumente: 

 

  • Dashboard

Acesta este similar tabloului de bord al unui vehicul, respectiv al unei cabine de pilotaj dintr-o aeronava, oferind o reprezentare grafica  a Indicatorilor Cheie de Performanta care sa sustina procesul decizional. Tehnicile care pot fi aplicate includ afisaje digitale, pe banda sau pe cadran de afisare, grafice cu bare mobile sau elemente similare. Dashboard-urile devin vitale in cadrul unei companii deoarece furnizeaza reprezentari grafice ale Indicatorilor Cheie de Performanta cu actualizare in timp real, informatiile personalizate putand fi integrate in mai multe componente sau intr-un afisaj unificat.

Dashboard-urile pot fi personalizate printr-o multitudine de moduri pentru a arata diferite elemente ale datelor si pot fi o modalitate puternica de monitorizare a performantei unei organizatii in timp real.  Ilustrand datele cu ajutorul graficelor sau al diagramelor, dashboard-urile furnizeaza o perspectiva ampla, combinata cu abilitatea de a parcurge informatiile in detaliu, identificarea tendintelor si a exceptiilor fiind astfel mai usoara. Utilizarea corecta a culorilor intr-un dashboard nu trebuie sa fie subestimata. De exemplu, unii manageri prefera un afisaj care arata similar unei serii de semafoare care sunt populate cu Indicatori Cheie de Performanta, precum vanzarile zilnice si rezultatele fabricii pe ora. Daca toate sistemele sunt verzi, atunci situatia este buna. Daca unul din ele se transforma in rosu, atunci exista o problema ce necesita rezolvare imediata. Mii de indicatori pot fi abstractizati in reprezentari relativ simple, factorii de decizie concentrandu-se asupra indicatorilor de culoare rosie, fara a-si consuma timp cu informatii din ariile care functioneaza bine.

 

  • Luminile "de semafor"

La revizuirea indicatorilor sunt folosite semnalele colorate pentru a putea vizualiza diferenta dintre situatia actuala si rezultatele dorite. Aceasta este o metoda buna de comunicare. Semnalele rosii arata ca o actiune este necesara imediat, galbenul reflecta faptul ca o atentie sporita este necesara, verdele exprimand un nivel satisfacator al obiectivul indeplinit fata de nivelul dorit.

 

  • Graficele

Graficele sunt folositoare in mod special atunci cand indicatorii de performanta pun la dispozitie mai multe informatii, fiind vazuti drept parte a unei tendinte sau a unei analize comparative cu alti factori.

 

Articole asemenatoare

Ai nevoie de ajutor?

Contacteaza un analist!

analyst-image Cristina Tărâţă
Head of Research, The KPI Institute

Va pot ajuta sa gasiti solutii legate de startegie si performanta.

Contact