8. Tipuri de indicatori de performanta

 

Indicatorii de performanta pot fi:

  • Conducatori: daca prezic succesul sau esecul.
  • Condusi: daca prezinta succesul sau esecul dupa producerea evenimentului.
  • Simultani: daca se schimba aproximativ in acelasi timp si in aceeasi directie cu proiectul, ca un intreg.

 

Managementul unei situatii particulare impune, de cele mai multe ori, o combinatie a mai multor indicatori din cei de mai sus.

Indicatorii de performanta trebuie sa fie actionabili, in sensul in care, daca un indicator reflecta o situatie sau o schimbare care depaseste o toleranta impusa, interventia manageriala sau actiunile corective sa fie posibile in timp util.

Toti Indicatorii Cheie de Performanta (KPIs) sunt bazati pe masuratori, fie acestia calitativi sau cantitativi. KPIs pot fi precisi si masurabili la un grad inalt de acuratete matematica sau pot fi evaluati de un expert sau o opinie colectiva.

 

Indicatorii pot fi:

  • Binari sau absoluti: acestia au masuri precum "da" sau "nu" si indica daca o anumita "stare dorita" este prezenta sau nu. Exemplu: Strategia este completa?
  • Comparativi: acestia iau situatia asa cum este si o masoara in raport cu o stare relevanta sau anticipata. Exemplu:

-          Comparatii ale costurilor, eficientei castigurilor, planurilor si bugetelor

-          Comparatii ale progresului, in raport cu planul stabilit

-          Comparatii cu privire la industrii si puncte de referinta ale diferitelor sectoare

-          Comparatii cu privire la rezultate ale organizatiei obtinute la un moment sau in cadrul unui eveniment sau proiect similar

  • Bazati pe tendinte: aceste masuratori necesita colectarea si prezentarea unei informatii comparative, pe o perioada de timp determinata. Exemple de indicatori bazati pe tendinte includ:

-          Performanta sistemelor

-          Software de dezvoltare a performantei potrivit unui orar

-          Software de intretinere a comenzilor neexecutate

-          Costuri: costul individual per utilizator

 

Folosirea Indicatorilor Cheie de Performanta (KPIs) poate varia de la masurarea realizarilor unui department in raport cu o arie a afacerii sau a activitatii organizatiei in intregime. In relatie contextuala, putem avea:

  • Indicatori de investitii si de planificare
  • Indicatori de rezultat: costul unei functionalitati relativ la plan, buget sau cel mai bun rezultat, capacitatea functionala relativa la plan, buget sau cel mai bun rezultat, factori de utilizare, perioada de nefunctionare a sistemului reprezentata in procente din tot timpul si/sau din timpul orelor de varf etc.
  • Indicatori de efect: satisfactia clientilor, satisfactia actionarilor, randamentul investitiei etc.

 

Indicatorii de performanta trebuie sa respecte un context strategic, tactic si operational larg. In acest sens, categoriile principale de utilizare a Indicatorilor Cheie de Performanta sunt: investitii, domeniul financiar, resurse umane, servicii, achizitii publice si juridic, dezvoltare, formare profesionala si activitati suport, operatiuni, sisteme, managementul riscului, management si guvernare etc. 

 

Articole asemenatoare

Ai nevoie de ajutor?

Contacteaza un analist!

analyst-image Cristina Tărâţă
Head of Research, The KPI Institute

Va pot ajuta sa gasiti solutii legate de startegie si performanta.

Contact