7. KPIs, PIs, indicatori si masuri

 

Indicatori

O cautare rapida pe Internet pentru termenul "indicator" va afisa o cantitate coplesitoare de rezultate cuprinzand indicatori de afaceri, indicatori economici, indicatori sociali, indicatori de sanatate si asa mai departe, toti acestia avand un punct comun si anume faptul ca se refera la informatii specifice. Un indicator poate fi definit drept un instrument care ofera informatii, un factor calitativ sau cantitativ, o variabila care ofera mijloace simple si sigure de masurare a realizarilor, de reflectare a modificarilor survenite in urma unei actiuni, care ajuta la evaluarea performantei unui agent economic (OECD/DAC) sau care ofera o descriere a obiectivelor proiectului in termeni de calitate, cantitate, grupuri tinta, timp si spatiu (Comisia Europeana).

 

Indicatori de performanta

Indicatorii de performanta sunt necesari pentru a sustine Managementul Performantei. Indicatorii de performanta:

  • reprezinta masurile sau factorii care tind sa indice starea, progresul si/sau succesul unui proiect, proces sau domeniu de livrare a serviciilor
  • sunt orientati spre proces
  • se orienteaza pe resursele si procesele care duc cel mai probabil la rezultate de succes
  • sunt de obicei succinti, focalizati, relevanti, masurabili, repetabili si logici
  • masoara factorii critici de succes

Exista o gama extrem de variata de indicatori de performanta disponibili si multi altii care pot fi dezvoltati pentru a se potrivi nevoilor unor proiecte specifice sau organizatii. Totusi, indicatorii de performanta nu devin Indicatori Cheie de Performanta (KPI - Key Performance Indicators) pana cand nu sunt selectati si aplicati ca fiind "cheie" pentru un aspect specific.

 

Indicatori Cheie de Performanta - Key Performance Indicators (KPIs)

Un Indicator Cheie de Performanta (KPI - Key Performance Indicator) reprezinta o masura specifica a performantei unei organizatii intr-un anumit domeniu. Este un concept general, cu diferite implementari in functie de tipul de afacere si de obiectivele organizatiei. KPIs reprezinta o categorie particulara de indicatori de performanta si ofera unei organizatii expresii cuantificabile a factorilor pe care aceasta i-a stabilit ca fiind importanti pentru succesul sau de lunga durata. Abilitatea in aplicarea Indicatorilor Cheie de Performanta sta in selectarea numarului optim, acest lucru maximizand beneficiul utilizarii lor, in timp ce costul folosirii lor se minimalizeaza.

 

Masuri

Un indicator de performanta (KPI) este compus dintr-un numar, care ofera o marime (cat de mult) si o unitate de masura care confera numarului o insemnatate (ce anume). KPIs sunt intotdeauna legati de un scop sau de un obiectiv. Indicatorii de performanta pot fi reprezentati prin unitati unidimensionale precum: dolari, ore, metri, numar de rapoarte, erori etc., aceste tipuri de masuri putand indica variatia intr-un proces sau deviatia de la specificatiile schitate. Unitatile de masura unidimensionale reprezinta, de obicei, masurile de baza fundamentale ale unui proces sau produs.

Cu toate acestea, cele mai utilizate masuri sunt cele multidimensionale (proportiile): litri per kilometru, numar de accidente la un milion de ore lucrate etc., deoarece masurile de performanta exprimate astfel transmit deseori mai multe informatii decat indicatorii de performanta unidimensionali. In mod ideal, masurile ar trebui exprimate prin unitatile care sunt cele mai semnificative pentru factorii de decizie.

 

Articole asemenatoare

Ai nevoie de ajutor?

Contacteaza un analist!

analyst-image Cristina Tărâţă
Head of Research, The KPI Institute

Va pot ajuta sa gasiti solutii legate de startegie si performanta.

Contact